Nieuwe media zijn best sociaal

KJB-netwerkbijeenkomst 10 mei 2010

IMAG0017.jpgWaar: Syntens, Ondernemingshuis Twente, Enschede

Waarom: Omdat het tijd werd, en om te laten zien dat de koningin niet altijd gelijk heeft

Veertig leergierige ondernemers - leden en aspirant-leden van het KJB - waren benieuwd naar een verhaal over nieuwe, (a)sociale media en maakten de ‘huiskamer' van Syntens in het Ondernemingshuis Twente gezellig vol.


Adviseur Marco Strijks vertelde vervolgens dat (zijn landelijke organisatie) Syntens innovatief ingestelde ondernemers ondersteunt bij de ontwikkeling van nieuwe en slimme producten of diensten. Niet onbelangrijk: de kosten van deze dienstverlening zijn voor rekening van de overheid.

Ook gratis was het Kleine Twitter-handboek dat alle aanwezigen na afloop van de avond konden meenemen. Maar niet alleen om die reden vond het boekje gretig aftrek. LinkedIn, Facebook, Hyves en Twitter zijn nu eenmaal ‘hot'. Marko van den Berg en Remko Meddeler maakten een verkenningstocht door het landschap van de sociale media, waarbij niet alleen bij de stijgende populariteit, maar ook bij het zakelijke nut voor ondernemers werd stilgestaan. Waar Marko met name wees op de ongekende mogelijkheden tot vergroting van de virtuele vindbaarheid van de ondernemer, verloor Remko zich welhaast in zijn enthousiasme over Twitter. En passant toonde hij met voorbeelden aan hoe sociaal die nieuwe media kunnen zijn. Bekijk hier de presentatie (die u overigens ook via een sociaal medium wordt aangeboden).

 

IMG_6554.JPG

 

Zowel tijdens als na afloop van de presentatie werd er volop gebruik gemaakt van de mogelijkheid om te discussiëren over het nut en de noodzaak van het gebruik van de nieuwe, blijkbaar sociale media. Zo vroeg Benno Masselink, die eerder op de avond aansprekende producten liet zien van zijn metaalbedrijf, zich af hoe ‘tweets' en ‘followers' hem verder kunnen helpen. Een pasklaar antwoord kon daar niet op worden gegeven. Dat was ook niet het doel van de avond. ‘Aanzetten tot nadenken over' en het wegnemen het ‘hype'-gevoel, dat doel lijkt bereikt. Zeker is dat aan het door onder meer onze koningin geschetste beeld dat virtuele contacten een gevaar kunnen vormen voor de samenleving, enige schade is toegebracht. Het fanatieke gezamenlijke getwitter op de oefenpc's na afloop van de presentatie vormt het bewijs!

TIP voor KJB-leden: Volg elkaar via de sociale media. Plaats in je KJB-profiel links naar je profielen bij LinkedIn en Facebook, weblog en/of Twittersite!

TIP voor niet-KJB-leden: word lid!