De kracht van Twentse innovatie

KJB-jubileumavond 8 juni 2009

Waar: TwentseWelle in Enschede

Waarom: Omdat het moest, om iets te vieren en om te zien waar innovatie toe kan leiden

Door Remko Meddeler


Zelfs op de voor verenigingen verplichte jaarvergadering gaat het er bij de KJB niet saai aan toe. Even wat mededelingen van het bestuur (‘Ferdy Masselink is onze nieuwe voorzitter, tenzij iemand bezwaar aantekent… Niemand? Ferdy, van harte proficiat!’), een kort financieel verslag (‘Er zijn wel wat grote uitgavenposten, maar het is gelukkig allemaal goed besteed.’) en dan is het tijd voor een quiz. Op deze handige, want ludieke wijze komen alle belangrijke punten van 15 jaar Kontakt Jonge Bedrijven aan de orde. Het wordt een ieder van de tientallen aanwezigen opnieuw duidelijk gemaakt dat de jubilerende KJB ‘Samen(,) actief en ondernemend’ is en waarom ze het ogenschijnlijk vreemde doel heeft om zo snel mogelijk (binnen tien jaar) haar leden weer kwijt te raken. Bedrijven die jaren achtereen floreren vinden immers hun eigen weg.

Waarschijnlijk is er geen regionale locatie te bedenken die beter past bij het KJB-jaarthema ‘innovatie’ dan TwentseWelle in de Enschedese wijk Roombeek. Tijdens zijn inspirerende toespraak roemt directeur Kees van der Meiden het unieke architectonische concept van de wijk in het algemeen en de innovatieve organisatie en activiteiten van het museum in het bijzonder. En hij tipt de ondernemer om ‘altijd het negatieve binnen te houden en om te draaien in eigen voordeel’. Ook goed voor het vertrouwen, en mooi aansluitend bij de bovengenoemde KJB-slogan, is zijn wetenschap dat ‘het ego van ondernemers in steden als Amsterdam en Utrecht vaak te groot is voor vruchtbare samenwerking’. In Twente kan dat gelukkig nog wel. Na het museumbezoek en tijdens de tapas zijn er ongetwijfeld een aantal goede bodems voor gelegd.